PENGARUH PERLAKUAN MEDIA PENDINGIN NaCl TERHADAP PELAPISAN PERMUKAAN SURFACE TREATMENT PADA REL KERETA API UIC R54

Authors

  • Hari Boedi Wahjono Politeknik Perkeretaapian Indonesia
  • Rafli Rianzah Putra Politeknik Perkeretaapian Indonesia
  • Willy Artha Wirawan Politeknik Perkeretaapian Indonesia
  • Fadli Rozaq Politeknik Perkeretaapian Indonesia
  • Rezki Putra Politeknik Negeri Tanah Laut

DOI:

https://doi.org/10.34128/je.v9i2.213

Keywords:

Surface Treatment, Media Pendingin, Kekerasan, Struktur Mikro, Rel UIC R-54

Abstract

This study aims to understand and determine how effective the addition of NaCl in the quenching surface treatment media for the UIC R54 railroad. This study applies a method that refers to the theory of surface treatment. First, the surface treatment process is carried out on the surface of the rail specimen. The cooling medium used in the surface treatment process is a mixture of NaCl of 200-800gr NaCl at intervals of 200gr with 1000ml of water. Furthermore, observations of the microstructure and measurement of the hardness value on the surface of the rail specimen were carried out. The average hardness value for raw material specimens is 283.52 BHN. The highest hardness value in specimens that have been surface treated is 346.36 BHN in the treatment of adding 60% NaCl to the quenching medium. In raw material specimens, the phase formed is dominated by ferrite and pearlite. Meanwhile, the phase formed after the surface treatment process is martensite. From these results it can be concluded that a mixture of 60% NaCl with water used as a cooling medium is effective in increasing the hardness value of the rail.

References

W. A. Wirawan, H. B. Wahjono, and F. Rozaq, “Desain Prototype Teknologi Automatic Surface Treatmen Untuk Meningkatkan Ketahanan Jalan Rel Kereta Api,” J. Perkeretaapi. Indones. (Indonesian Railw. Journal), vol. 4, no. 1, 2020, doi: 10.37367/jpi.v4i1.98.

A. Wanaradi, W. A. Wirawan, and T. S. S. I. Mahendra, “Design dan Manufacture Prototype Surface Treatment untuk Meningkatkan Ketahanan Permukaan Jalan Rel,” p. 96, 2020.

T. S. S. I. Mahendra, “Pembuatan Prototype Surface Treatment Untuk Meningkatkan Ketahanan Permukaan Rel Kereta Api,” Politeknik Perkeretaapian Indonesia Madiun, 2020.

F. P. Pamungkas, W. A. Wirawan, and N. F. Rachman, “Rancang Bangun Surface Treatment Rail Sebagai Upaya Mengurangi Keausan Pada Jalan Rel Kereta Api,” Pros. Simp. Forum Stud. Transp. antar Perguru. Tinggi ke-24, no. November, pp. 4–6, 2021.

W. A. Wirawan, T. A. Cundoko, H. B. Wahjono, and F. Rozaq, “Rancang Bangun Prototipe Surface Treatmen Untuk Meningkatkan Ketahanan Pada Permukaan Jalan Rel Kereta Api,” J. Perkeretaapi. Indones., vol. V, pp. 1–9, 2021.

A. Ilves and M. Lindström, “METHOD FOR TRANSFERRING HEAT UTILIZING HEAT TRANSFER/COOLING FLUID HAVING TRI-METHYL GLYCINE,” 2000.

A. P. Yanuar, H. Pratikno, and H. S. Titah, “Pengaruh Penambahan Inhibitor Alami terhadap Laju Korosi pada Material Pipa dalam Larutan Air Laut Buatan,” J. Tek. ITS, vol. 5, no. 2, pp. 8–13, 2017, doi: 10.12962/j23373539.v5i2.18938.

Yunaidi, “Pengaruh Jumlah Konsentrasi Larutan Garam Pada Proses Quenching Baja Karbon Sedang S45C,” J. Mek. dan Sist. Termal, vol. 1, no. 3, pp. 70–76, 2016.

JFE Steel Corporation, Rail. .

T. V Rajan, C. P. Sharma, and A. Sharma, Heat Treatment: Principles and Techniques. Prentice-Hall of India, 1994.

A. C. Permana, “PENGUJIAN KEKERASAN DAN PENGAMATAN FOTO MAKRO HASIL PROTOTYPE AUTOMATIC SURFACE TREATMENT PADA PEMANAS DENGAN NOZZLE PENDINGIN,” Politeknik Perkeretaapian Indonesia Madiun, 2021.

J. Budiman and R. Safutra, “Pembuatan dan Pengujian Alat Bantu Flame Hardening Untuk Meningkatkan Kekerasan Permukaan Poros Dengan Media Quenching Air,” STEMAN 2016, pp. 1–7, 2016.

Y. Handoyo, “Pengaruh Quenching Dan Tempering Pada Baja Jis Grade S45C Terhadap Sifat Mekanis Dan Struktur Mikro Crankshaft,” J. Ilm. Tek. Mesin Unisma “45” Bekasi, vol. 3, no. 2, p. 97782, 2015.

S. Askar, S. Sinarep, and N. H. Sari, “Pengaruh Preheat Dan Tempering Terhadap Kekerasan Dan Struktur Mikro Hasil Pengelasan Baja Jis Ss 400,” Din. Tek. Mesin, vol. 3, no. 1, pp. 16–25, 2013, doi: 10.29303/d.v3i1.84.

Y. Andre Dewantara, “PENGARUH MEDIA PENDINGIN QUENCHING TERHADAP KARAKTERISTIK KEKERASAN BESI COR KELABU Fc-25,” UNIVERSITAS SANATA DHARMA YOGYAKARTA, 2021.

M. Jordi, H. Yudo, and S. Jokosisworo, “Analisa Pengaruh Proses Quenching Dengan Media Berbeda Terhadap Kekuatan Tarik dan Kekerasan Baja St 36 Dengan Pengelasan SMAW,” J. Tek. PERKAPALAN, vol. 5, no. 1, pp. 272–281, 2017.

T. G. T. Nindha, “Material Teknik I (Fase Eqiulibria, Logam dan Paduan),” Universitas Udayana, 2018.

D. D. Oktaviano, “ANALISIS PENGARUH VARIASI MEDIA PENDINGIN TERHADAP KEKERASAN DAN STRUKTUR MIKRO BESI COR KELABU FC 25 DENGAN MANGAN 1,2 %,” 2019.

A. Ambiyar and Z. A. Putra, “Pengaruh Temperatur ICA dan Temper Terhadap Baja Karbon Sedang,” Tek. Mesin FT UNP, 2007.

V. A. Manurung, Y. T. J. Wibowo, and S. Y. Baskoro, Panduan metalografi. Jakarta: LP2M Politeknik Manufaktur Astra, 2020.

Astrini, “Pengaruh Heat Treatment dengan Variasi Media Quenching Air dan Oli terhadap Struktur Mikro dan Nilai Kekerasan Baja Pegas Daun AISI 6135,” J. Teor. dan Apl. Fis., vol. 4, no. 02, pp. 195–200, 2016.

S. Luthfianto, Z. A. Suprayogi, and D. Samyono, “Pengaruh Variasi Media Quenching Terhadap Sifat Mekanis Rantai Elevator Fruit Kelapa Sawit,” JST (Jurnal Sains dan Teknol., vol. 6, no. 1, pp. 0–9, 2017, doi: 10.23887/jst-undiksha.v6i1.9396.

Published

2022-12-30

How to Cite

Wahjono, H. B., Putra, R. R., Wirawan, W. A., Rozaq, F., & Putra, R. (2022). PENGARUH PERLAKUAN MEDIA PENDINGIN NaCl TERHADAP PELAPISAN PERMUKAAN SURFACE TREATMENT PADA REL KERETA API UIC R54. ELEMEN : JURNAL TEKNIK MESIN, 9(2). https://doi.org/10.34128/je.v9i2.213

Issue

Section

Articles